23 مارس 2022 - در بهترین سطح از سلامت در 35 سالگی زندگی کنید، چرا که نادیده گرفتن سطح کلسترول و قند خون، ممکن است بر شانس ابتلا به بیماری آلزایمر (AD) در مراحل زندگی شما تأثیر گذارد. بر اساس تحقیقات جدید، کاهشHDL (کلسترول با چگالی بالا) و افزایش سطوح تری گلیسیرید در خون در سن 35 سالگی، با افزایش بروزبیماری آلزایمردر چندین دهه بعد در زندگی مرتبط است. محققان همچنین دریافتند که قندخون بالا در سنین 51 تا 60 سالگی با خطر ابتلا به بیماریآلزایمردر آینده مرتبط است.

دکتر Lindsay A. Farrer، نویسنده ارشد این مقاله و رئیس بخش بیومدیکال ژنتیک در BUSM، توضیح داد: در حالی که یافته‌های ما نتایج سایر مطالعات، مبنی بر ارتباط سطح کلسترول و گلوکز خون با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده را تایید می کند، ما برای اولین بار نشان دادیم که این ارتباط‌ات در زندگی بسیار زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، گسترش می‌یابد.

محققان بر این باورند که اگرچهLDL بالا به طور مداوم با خطر ابتلا بهآلزایمردر بسیاری از مطالعات قبلی مرتبط بوده است، اما ارتباط بینHDL و آلزایمرقطعی نبود، شاید به این دلیل که بیشتر مطالعاتی که این روابط را بررسی می‌کنند، در افرادی که در ابتدای مطالعه 55 سال و بالاتر سن داشتند، انجام شده است.

این مطالعه با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌کنندگان مطالعه قلب فرامینگهام انجام شد که در فواصل زمانی تقریباً چهار ساله در طول زندگی بزرگسالی خود مورد بررسی قرار گرفتند. همبستگیآلزایمربا چندین عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی عروقی و دیابت( شامل HDL، LDL، تری گلیسیرید، گلوکز، فشار خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدن)در هر معاینه و طی سه دوره سنی در بزرگسالی(35 تا 50، 51 تا 60، 61 تا 70) اندازه گیری شد.

محققان دریافتند که کاهشHDL (کلسترول خوب) پیش بینی کننده بیماریآلزایمردر اوایل (35-50 سالگی) و اواسط (51-60 سالگی) بزرگسالی است و بالا بودن قند خون (پیش ساز دیابت) در اواسط بزرگسالی، همچنین پیش بینی کنندهی آلزایمر می باشد. نویسنده راهبر این مطالعه، پرفسور  Xiaoling Zhang، استادیار پزشکی در BUSM، گفت: این یافته ها برای اولین بار نشان می دهد که عوامل خطر قلبی عروقی، از جملهHDL که به طور مداوم به عنوان یک عامل خطر قوی برایAD گزارش نشده است، در خطر ابتلا به بیماریآلزایمردر آیندهکه از سن 35 سالگی شروع می شود، کمک می کند.

به گفته محققان، مدیریت دقیق این عوامل از اوایل بزرگسالی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و همچنین آلزایمر را کاهش دهد.

دکتر فارر، همچنین خاطرنشان کرد که طراحی و ماموریت منحصر به فرد مطالعه قلب فرامینگهام، که یک مطالعه چند نسلی، مبتنی بر جامعه و آینده نگر سلامت است که در سال 1948 آغاز شد، به ما این امکان را داد که آلزایمر را با عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت بسیار زودتر از زمانی در زندگی که بسیاری از مطالعات دیگر درباره زوال شناختی و زوال عقل انجام می دهند، مرتبط کنیم.

این یافته ها به صورت آنلاین در مجلهAlzheimers & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association  منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220323101236.htm